Åpner ny E16: Sender trafikken rett inn i en av Norges farligste veier

Når samferdselsministeren denne uken åpner ny E16 mellom Sandvika og Skaret, går trafikken raskere vestover fra Oslo enn noen gang før. Bare noen kilometer lenger fram stopper det opp, på en av Norges farligste veistrekninger.‍

– Vi er glade for ny delstrekning over Sollihøgda, men dessverre løser det ingen av de reelle problemene. Denne viktige delen av E16 mellom Oslo og Bergen er fortsatt like farlig, og det finnes fortsatt ingen plan for helheten, sier Jørgen Moe i Ringerike Næringsforening.

E16 mellom Skaret og Hønefoss er en sentral del av hovedforbindelsen mellom Østlandet og Vestlandet, og en av landets viktigste transportårer for persontrafikk, tungtransport og beredskap. Likevel er store deler av veien smal, utsatt for ulykker og dårlig tilpasset dagens trafikkbilde.

– I verste fall ledes nå mer trafikk rett inn i en livsfarlig flaskehals, sier Moe.

En av landets mest risikoutsatte veier

Strekningen mellom Skaret og Hønefoss er også blant de mest risikoutsatte i Norge. Over 70 prosent av all trafikk mellom Oslo og Bergen passerer her, på en vei som for lengst er sprengt i kapasitet.

Tall fra Statens vegvesen viser at 18 mennesker er drept og 44 hardt skadet siden år 2000. Samtidig brukes veien daglig av lokalbefolkningen.

– Over 1 000 barn og unge bruker denne veien hver dag på vei til skole og fritidsaktiviteter, side om side med tungtrafikk og høy fart. Det sier sitt om hvor utrygt det er, sier Moe, som selv har to aktive gutter i skolealder.

– Nullvisjonen brytes i praksis

Han mener situasjonen er i direkte strid med Stortingets nullvisjon i trafikken.

– Nullvisjonen sier at ingen skal dø eller bli hardt skadet i trafikken. Da kan ikke en av Norges viktigste hovedveier mellom øst og vest også være en av de farligste. Den må gjøres trygg, sier Moe.

Når den nye firefeltsveien fra Sandvika til Skaret åpner, vil den føre mer trafikk raskere inn mot Ringerike. Der stopper også utbyggingen brått.

– Trafikken får høyere fart helt fram til Skaret. Derfra presses den inn i en tofeltsvei med høy ulykkesrisiko. Belastningen øker. Risikoen øker, sier Moe.

Han frykter at ulykkesfaren vil øke når mer trafikk ledes raskere inn i flaskehalser som dette.

– Kapasiteten øker ikke. Flaskehalsene og de ulykkesutsatte partiene består. Trafikken ledes raskere inn i smale tunneler og gammel vei. Det kan gjøre situasjonen enda farligere, sier han.

Nasjonal hovedåre – uten løsning

Moe understreker at dette ikke bare er et lokalt problem.

– E16 er en nasjonal hovedpulsåre for beredskap, tungtransport og verdiskaping. Når den ikke fungerer, rammer det langt mer enn én region.

Et flertall på Stortinget har vedtatt at Ringeriksbanen og ny E16 skal bygges som ett felles prosjekt, og bedt regjeringen komme tilbake med en plan for framdrift og finansiering.

– Det er ikke fulgt opp, sier Moe.

Verken Jernbanedirektoratet eller Nye Veier har fått i oppdrag å jobbe med prosjektet. Det er heller ikke satt av penger til videre planlegging eller bygging.

– Prosjektet ligger ikke på bordet hos noen. Ingen har fått beskjed om å prioritere det, og det følger ingen midler. Da skjer det heller ingenting, sier Moe.

– Liv settes i spill hver dag

Han mener konsekvensene er alvorlige – både for trafikksikkerhet, beredskap og for næringslivet.

– Store investeringer holdes tilbake fordi staten har regulert områder uten å bygge. Kapital bindes, beslutninger utsettes og arbeidsplasser uteblir. Men det mest alvorlige er at liv fortsatt settes i spill, hver eneste dag, sier Moe.

Han mener åpningen av ny E16 ikke kan brukes som en avslutning på arbeidet.

– Å stoppe nå er et aktivt valg. Det får konsekvenser for trafikksikkerheten hver eneste dag. Uten en plan for videre utbygging er dette et halvferdig løp, og det har en pris i form av økt risiko, sier Moe.